Γεροντολογική Νοσηλευτική

Κωδικός Μαθήματος:

ΝΟΣ0802

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Ειδικότητας Υποχρεωτικό ( ΜΕ )

Ώρες:

Θεωρία 2 - Εργαστ. 3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/NERSA104/



Καθηγητές Μαθήματος

Μαντζώρου Μαριάννα

 

Αξιολόγηση φοιτητών

Η Αξιολόγηση πραγματοποιείται στην Ελληνική γλώσσα.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50%)

ΙΙ. Εργαστήριο (50%)

  • Επειδή το μάθημα είναι μεικτό ο Τελικός βαθμός του μαθήματος είναι ο Μ.Ο. του Θεωρητικού (Θ) και Εργαστηριακού (Ε) μέρους με την προϋπόθεση ότι και οι δύο βαθμοί πρέπει να προβιβάσιμοι (5)  άλλως ο φοιτητής οφείλει το μέρος εκείνου του μαθήματος που δεν έχει επιτύχει.
  • Η γραπτή τελική εξέταση του Θεωρητικού (Θ) μέρους, που διενεργεί το Τμήμα,  περιλαμβάνει: Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας, Σύντομη μελέτη περίπτωσης, Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων.
  • Ο βαθμός του γραπτού (80%) και η αυτοδύναμη εργασία (20%) που εκπονεί ο Φοιτητής και παρουσιάζει ενώπιον των συμφοιτητών του διαμορφώνουν τον τελικό βαθμό του Θεωρητικού (Θ) μέρους του μαθήματος.
  • Το Εργαστηριακό μέρος (Ε) αξιολογείται από τις δραστηριότητες του φοιτητή στην Κλινική Άσκηση, από την συμπλήρωση του Κλινικού Οδηγού και από την Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης.

Όλοι οι φοιτητές έχουν πρόσβαση στα γραπτά και στις διορθωμένες Μελέτες στο γραφείο του καθηγητή.

Στο πρώτο μάθημα οι φοιτητές ενημερώνονται γραπτώς για το πρόγραμμα του Θεωρητικού και Εργαστηριακού μέρους του μαθήματος που θα ακολουθείται ανά εβδομάδα, το οποίο επίσης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του μαθήματος. Επίσης ενημερώνονται προφορικά και γραπτά για τον τρόπο αξιολόγησης τους.

Στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων επισημαίνονται τα βασικά και τα εξειδικευμένα αντικείμενα του μαθήματος που οφείλουν να γνωρίζουν και τους διατίθενται αντίστοιχες ερωτήσεις και ασκήσεις, που αξιολογούνται. Αναλυτικά στην αρχή του εξαμήνου ανατίθεται μία αυτοτελής μελέτη με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά την οποία ο φοιτητής παρουσιάζει  ενώπιον  των συμφοιτητών του. Επίσης εκπονούν ομαδικές εργασίες σε μελέτη περίπτωσης στην Κλινική Άσκηση και γίνεται συμπλήρωση του Κλινικού Οδηγού.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην έννοια της Φροντίδας  των ηλικιωμένων ατόμων.

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες της Νοσηλευτικής Φροντίδας των Ηλικιωμένων. Επίσης αναφέρεται σε βασικές έννοιες: στη Νοσηλευτική Γεροντολογία και στις Αρχές της Γεροντολογικής Νοσηλευτικής, στην  Ιστορική προοπτική μελέτης της γήρανσης, γενικά στις θεωρίες γήρατος και στις αλλαγές στα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού κατά τη γήρανση. Νοσηλευτικές παρεμβάσεις σε οξέα και χρόνια προβλήματα ηλικιωμένων. Στρατηγικές αποφυγής ατυχημάτων σε ηλικιωμένους και επιπλοκών τους λόγω γήρατος. Ειδικές παθολογικές καταστάσεις ηλικιωμένων και νοσηλευτικές παρεμβάσεις. Πολιτισμικές διαφορές στη φροντίδα των ηλικιωμένων ατόμων. Ψυχοκοινωνικά προβλήματα ηλικιωμένων και  νοσηλευτικές παρεμβάσεις.

Στόχος του μαθήματος είναι να καταστήσει ικανούς τους φοιτητές να παρέχουν ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη νοσηλευτική φροντίδα στα ηλικιωμένα άτομα και τις οικογένειές τους, με την εφαρμογή των αρχών της Νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.

  • Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος (Θ+Ε) ο φοιτητής καθίσταται ικανός να :
  • Γνωρίζει τις φυσιολογικές μεταβολές που παρατηρούνται με την ηλικία.
  • Αξιολογεί τη κατάσταση υγείας των ηλικιωμένων ατόμων.
  • Οργανώνει , Διευθύνει και να Εφαρμόζει τις κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με την φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Παρέχει ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη νοσηλευτική φροντίδα στα ηλικιωμένα άτομα και τις οικογένειές τους, με εφαρμογή των αρχών της νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Προσαρμόζεται σε νέες καταστάσεις τεχνολογίας και τεχνογνωσίας για την νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Είναι ενήμερος, αλλά και να χρησιμοποιεί τα ιδρύματα και τις υπηρεσίες που διατίθενται για τη φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Λαμβάνει αποφάσεις για την επιλογή της καταλληλότερης μεθόδου νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Σχεδιάζει και διαχειρίζεται προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Εργάζεται αυτοδύναμα σε καταστάσεις που σχετίζονται με την κατ΄οίκον νοσηλεία των ηλικιωμένων.
  • Εργάζεται ομαδικά και διεπιστημονικά  σε προγράμματα ολοκληρωμένης διαχείρισης φροντίδας των ηλικιωμένων.

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Το μάθημα αποσκοπεί να αναπτύξει ο φοιτητής τις παρακάτω ικανότητες:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών για τη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Λήψη αποφάσεων για τη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Αυτόνομη εργασία στη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Ομαδική εργασία στη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον που αφορά τη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον ως προς τη φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Ανάπτυξη νέων ερευνητικών ιδεών για την προαγωγή της νοσηλευτικής φροντίδας των ηλικιωμένων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα των ηλικιωμένων.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων ως προς τη φροντίδα των ηλικιωμένων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης για τη νοσηλευτική φροντίδα των ηλικιωμένων.

 

Συγγράμματα στο Εύδοξος

 

Υπεύθυνος Καθηγητής Μαθήματος

Μαντζώρου Μαριάννα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 

Διδάσκοντες

Αδαμακίδου Θεοδούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ  Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Γερογιάννη Γεωργία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Μαντζώρου Μαριάννα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 

Περίγραμμα

 

ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (Θ)

  • Η υγεία του Ελληνικού πληθυσμού. Δημογραφικά στοιχεία του Ελληνικού πληθυσμού. Δημογραφική γήρανση.
  • Γήρανση και ηλικιωμένοι. Γενική εκτίμηση του γήρατος. Θεωρίες του γήρατος. Η Φιλοσοφία της Γεροντολογικής Νοσηλευτικής.
  • Χαρακτηριστικά της γήρανσης. Αναμενόμενες αλλαγές σχετιζόμενες με την ηλικία. Βιολογικές, ψυχολογικές, λειτουργικές, κοινωνικές αλλαγές και απώλειες.
  • Εκτίμηση της υγείας των ηλικιωμένων. Εκτίμηση των νοσηλευτικών αναγκών των ηλικιωμένων. Ο ρόλος του Νοσηλευτή στη λήψη ιστορικού και στη Φυσική εξέταση των ηλικιωμένων. Αισθητηριακή και Ψυχοκοινωνική εκτίμηση των ηλικιωμένων.
  • Προβλήματα μεγάλων ηλικιών. Νοσολογία των ηλικιωμένων. Συχνότερες παθήσεις σε ηλικιωμένους. Ο ρόλος του Νοσηλευτή στη θεραπεία.
  • Εκπλήρωση των διατροφικών αναγκών και των αναγκών πρόσληψης υγρών. Δραστηριότητα και άσκηση. Διατροφή και γήρανση. Παράγοντες που επηρεάζουν την διατροφή των ηλικιωμένων. Κοινωνικές και πολιτισμικές απόψεις των ηλικιωμένων σε θέματα διατροφής. Υποσιτισμός και ηλικιωμένοι. Θέματα συνήθους δραστηριότητας. Δραστηριότητα και γήρανση. Προτάσεις άσκησης για ηλικιωμένους. Επιπτώσεις των ασθενειών στην κινητικότητα. Νοσηλευτικές διεργασίες για άτομα με μειωμένη φυσική κινητικότητα.
  • Επικοινωνώντας με τους ηλικιωμένους. Αποδοχή, αξιοπρέπεια και σεβασμός στην επικοινωνία. Φραγμοί στην επικοινωνία. Πολιτισμικές διαφορές. Ικανότητες και τεχνικές. Επικοινωνία με επισκέπτες και οικογένειες. Επικοινωνία με τους ιατρούς και άλλα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας. Διδασκαλία ασθενούς.
  • Διατήρηση της υγείας και αντιλήψεις για την κατ’οίκον νοσηλευτική φροντίδα. Συνιστώμενες πρακτικές υγείας για τους ηλικιωμένους. Παράγοντες που επηρεάζουν την προαγωγή και αγωγή της υγείας. Πολιτισμικές πεποιθήσεις. Νοσηλευτικές διεργασίες για τις διαταραχές του Ύπνου. Τύποι κατ’ οίκον υπηρεσιών.
  • Ψυχοκοινωνική φροντίδα των ηλικιωμένων. Γνωσιακή έκπτωση και άνοια στους ηλικιωμένους. Νόσος Alzheimer. Κατάθλιψη στους ηλικιωμένους. Νοσηλευτική διεργασία για την διαταραχή της εικόνας του σώματος, την χαμηλή αυτοεκτίμηση, τον φόβο, το άγχος, την απελπισία, την αδυναμία, την κοινωνική απομόνωση, την μειωμένη κοινωνική επαφή και τις διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις. Βία. Stress και αντιμετώπιση. Stress και νόσος. Stress και γεγονότα του βίου. Μείωση stress και στρατηγικές αντιμετώπισης. Παράγοντες που επηρεάζουν την σεξουαλικότητα των ηλικιωμένων. Ιδιωτικότητα και προσωπικά δικαιώματα των ηλικιωμένων.
  • Ικανοποιώντας τις ανάγκες ασφαλείας των ηλικιωμένων. Ατυχήματα. Εσωτερικοί παράγοντες κινδύνου. Πτώσεις και κατάγματα ηλικιωμένων. Εξωτερικοί παράγοντες κινδύνου. Κίνδυνοι πυρκαγιάς. Οικιακή ασφάλεια. Τροχαία ατυχήματα. Θερμικοί κίνδυνοι. Νοσηλευτικές διεργασίες για τον κίνδυνο τραυματισμού. Στρατηγικές αποφυγής ατυχημάτων στους ηλικιωμένους.
  • Φαρμακευτική αγωγή και ηλικιωμένοι. Χρήση και κατάχρηση Φαρμάκων. Χορήγηση φαρμάκων στο Νοσοκομείο, στο σπίτι και σε ιδρυματικό πλαίσιο. Νοσηλευτική εκτίμηση, φαρμακευτική αγωγή, εκπαίδευση και παροχή βοήθειας στον ασθενή με σκοπό την αυτοφροντίδα. Νοσηλευτικές παρεμβάσεις σχετικές με τη χορήγηση φαρμάκων. Διδάσκοντας τους ηλικιωμένους σε σχέση με τα φάρμακα. Συνεργασία στο συντονισμό ενεργειών για την πρόληψη, θεραπεία και αποκατάσταση των ηλικιωμένων (π.χ. εμβολιασμοί).
  • Εκπαίδευση και Έρευνα στην Γεροντολογική Νοσηλευτική.
  • Φροντίδα για το τέλος του βίου. Στάσεις αντιμετώπισης θανάτου και σχεδιασμός του τέλους του βίου. Συνεργατική εκτίμηση και παρεμβάσεις, ως προς τη φροντίδα στο τέλος του βίου. Θάνατος. Απώλεια λόγω θανάτου.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΜΕΡΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (Ε)

Το εργαστηριακό μέρος περιλαμβάνει άσκηση φοιτητών σε Γηροκομεία,  ΚΑΠΗ, ΚΗΦΗ, ΜΗΦΗ, Λέσχες Φιλίας και σε υπηρεσίες Νοσηλείας στο σπίτι για εφαρμογή του θεωρητικού μαθήματος. Ειδικότερα οι φοιτητές ασκούνται στην λήψη γεροντολογικού νοσηλευτικού ιστορικού, μέτρηση και εκπαίδευση ζωτικών σημείων στους ηλικιωμένους, περιποίηση κατακλίσεων, τραυμάτων, λήψη Σωματομετρικών δεικτών, λήψη ψυχοδιανοητικού νοσηλευτικού ιστορικού κ.λπ. Εκπαίδευση των ηλικιωμένων στην ατομική υγιεινή, την διατροφή, την ένδυση, την επικοινωνία και σε άλλες φροντίδες υγείας.