Εντατική Νοσηλευτική ΙΙ

Κωδικός Μαθήματος:

ΝΟΣ0705

Εξάμηνο:

Ζ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

Θεωρία 2 – Εργαστήριο 5

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/NERSA202/


Περίγραμμα

 

 

ΕΝΤΑΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΙΙ

Υπεύθυνος Μαθήματος: Καθηγητής Δημήτριος Παπαγεωργίου

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής α) να εξοικειωθεί με την εντατική φροντίδα και την υποστήριξη των ζωτικών λειτουργιών, β) να αξιολογεί επακριβώς την κατάσταση των βαρέως πασχόντων ασθενών,   γ) να εκτιμά με κριτική σκέψη τον αιμοδυναμικά ασταθή ασθενή και να παρεμβαίνει για τη βελτιστοποίηση της περίθαλψης και δ) να παρέχει ολιστική φροντίδα στους βαρέως πάσχοντες ασθενείς. 

Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν την ΜΕΘ ως μια ξεχωριστή ενότητα που εξασφαλίζει εντατική θεραπεία στους βαρέως πάσχοντες ασθενείς.
  • Να κατανοούν τις αλλαγές της παθοφυσιολογίας των ασθενών υπό αναπνευστική υποστήριξη.
  • Να αξιολογούν/εκτιμούν με ακρίβεια την αναπνευστική και καρδιαγγειακή κατάσταση, και λειτουργία των βαρέως πασχόντων [φυσική εκτίμηση, ακρόαση, ακτινογραφίες].
  • Να γνωρίζουν και αξιολογούν τις αρχές και τις μεθόδους εφαρμογής του επεμβατικού και μη επεμβατικού μηχανικού αερισμού.
  • Να μπορούν να προσδιορίζουν, διασαφηνίζουν και αξιολογούν το είδος της μηχανικής υποστήριξης που απαιτείται ανάλογα με την κατάσταση του ασθενή.
  • Να χρησιμοποιούν το αιμοδυναμικό monitoring και τα ευρήματά του για να βελτιστοποιούν την φροντίδα.
  • Να διακρίνουν τις αλλοιώσεις του ηλεκτροκαρδιογραφήματος, την σημασία τους και να ενεργούν ανάλογα με την βαρύτητα.
  • Να διαχειρίζονται ασθενείς με νευρολογικά προβλήματα.
  • Να παρέχουν αποτελεσματική φροντίδα σε ασθενείς με εγκαύματα.
  • Να αναγνωρίσουν την σπουδαιότητα της επιμελούς κλινικής εκτίμησης του ασθενή με τραύμα.
  • Να επικεντρώνονται στην αποκατάσταση των ζωτικών λειτουργιών του τραυματία.
  • Να γνωρίζουν τα διεθνή συστήματα αξιολόγησης του τραύματος.
  • Να εφαρμόζουν ικανοποιητικό πλάνο φροντίδας ανά περίπτωση.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι η γρήγορη κι έγκαιρη αντιμετώπιση των κακώσεων προλαμβάνει τις επιπλοκές.
  • Να κατανοήσουν την φυσιολογία των νεφρών και τις αιτίες που οδηγούν σε οξεία νεφρική ανεπάρκεια.
  • Να αναγνωρίζουν τους ασθενείς εκείνους που βρίσκονται σε κίνδυνο για εμφάνιση οξείας νεφρικής ανεπάρκειας.
  • Να εφαρμόζουν τις κατάλληλες παρεμβάσεις για αποκατάσταση της νεφρικής λειτουργίας.
  • Να παρέχουν επαρκή σίτιση κι ενυδάτωση σε βαρέως πάσχοντες ασθενείς.
  • Να αξιολογούν τη λειτουργία του ήπατος και πως αυτή επηρεάζεται από παθήσεις του οισοφάγου και οξεία δηλητηρίαση.
  • Να διαχειρίζονται ασθενείς με διαβητική κετοξέωση.
  • Να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα αυξημένης ενδοκράνιας πίεσης και να επιλέγουν  μεθόδους μείωσης αυτής.
  • Να αναγνωρίζουν τον ρόλο των υπόλοιπων επαγγελματιών υγείας που εμπλέκονται στην διαχείριση των βαρέως πασχόντων ασθενών.
  • Να εντοπίζουν, να εφαρμόζουν και να διαδίδουν τα ευρήματα της έρευνας σχετικά με την εξειδικευμένη νοσηλευτική πρακτική.
  • Να ενεργούν ανεξάρτητα και με επαγγελματισμό μέσα σε ένα διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Να επιδεικνύουν ικανότητα κριτικής ανάλυσης κατά την ανασκόπηση κλινικής και ερευνητικής βιβλιογραφίας.
  • Να επιδεικνύουν επιδεξιότητα στο να φροντίζουν σωματικά και ψυχολογικά ασθενείς και συγγενείς στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ).

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 Θεωρητικό μέρος

Η διδακτέα ύλη εστιάζεται σε όλο το φάσμα της εντατικής φροντίδας, για όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, από την πρώτη επαφή με τον βαρέως πάσχοντα έως και το εξιτήριο. Η ενίσχυση της θεωρητικής κατάρτισης, της τεχνολογικής εξοικείωσης και των πρακτικών δεξιοτήτων θα επιτρέψει στους φοιτητές να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός απαιτητικού τομέα, συμβάλλοντας στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και της ασφάλειας των ασθενών.

  1. Εργαλεία έγκαιρης ανίχνευσης/εντοπισμού του βαρέως πάσχοντα ασθενή (early warning tools).
  2. Διαχείριση αεραγωγού και διασωλήνωση ασθενή στη ΜΕΘ.
  3. Επεμβατική και μη επεμβατική μηχανική υποστήριξη αναπνοής.
  4. Αιμοδυναμικός έλεγχος και παρακολούθηση (monitoring) στη ΜΕΘ.
  5. Διαταραχές αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος.
  6. Καρδιακή ανακοπή και καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση.
  7. Νεφρολογικές και νευρολογικές διαταραχές.
  8. Γαστρεντερικά προβλήματα και θρέψη.
  9. Σήψη και πολυοργανική ανεπάρκεια.
  10. Τραύμα και αιμορραγία.
  11. Αιματολογικά προβλήματα.
  12. Το ανοσοποιητικό σύστημα και ο ανοσοκατεσταλμένος ασθενής.
  13. Διαχείριση κρίσεων υγείας και προετοιμασία για πανδημίες.

 

Εργαστηριακό μέρος

Περιλαμβάνει κλινική άσκηση των φοιτητών σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων ή Νοσοκομείων του ΕΣΥ.

 

Αξιολόγηση θεωρητικού μέρους

Γραπτή ή / και προφορική τελική εξέταση (80%) που θα περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Ερωτήσεις κρίσεως

 

Η πρόοδος – γραπτή ή προφορική – θα είναι υποχρεωτική και θα συνδιαμορφώνει τον τελικό βαθμό σε ποσοστό 20%.

 

Αξιολόγηση εργαστηριακού μέρους

Στο εργαστήριο (νοσοκομείο) οι φοιτητές θα διατηρούν ημερολόγιο μάθησης και ο βαθμός στο τέλος του εξαμήνου θα προκύπτει από την επίδοσή τους σε κλινικές δεξιότητες, τις αξιολογήσεις του νοσηλευτικού προσωπικού και/ή ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών/μικρής ανάπτυξης που αφορούν στις κλινικές δεξιότητες του μαθήματος.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Adam S., Osborne S., Welch J. (2021) Critical Care Nursing. Science and practice. Oxford University Press, 3rd edition, UK.
  • Linda D. Urden. (2025). Critical Care Nursing: Diagnosis and Management. Elsevier, 10th edition, Canada.
  • Aitken, Linda, Marshall, Andrea, Chaboyer, Wendy, Elliott, Doug. (2023). Critical Care Nursing, 5th
  • AACN Procedure Manual for Progressive and Critical Care. (2023). Elsevier, 9th edition, USA.
  • Atherton, I. M., et al. (2023). “Exploring Intensive Care Nurses’ Perception of Simulation-Based Learning: A Qualitative Study.” Journal of Clinical Nursing, 32(5-6), 17016.
  • Duška, F., Cecconi, M., & Al-Haddad, M. (2023). Intensive Care Fundamentals: Practically Oriented Essential Knowledge for Newcomers to ICUs.
  • Jane Mallett. (2024). Critical Care Manual of Clinical Nursing Procedures. Wiley-Blackwell, 2nd Edition.
  • Ian Peate. Fundamentals of Critical Care: A Textbook for Nursing and Healthcare Students. (2022). Wiley-Blackwell,1st edition, London.
  • Johnson, Karen L. (2024). AACN Procedure Manual for Progressive and Critical Care. Elsevier 7th
  • Kathleen Perrin. (2017). Understanding the Essentials of Critical Care Nursing. Pearson, 3rd Edition, UK.
  • Mary Beth Flynn Makic and Lauren T Morata. (2024). Sole’s Introduction to Critical Care Nursing. Elsevier, 9th edition.
  • Woodrow, P., & Hill, B. (2025). Intensive Care Nursing: A Framework for Practice. Routledge, 5th edition, UK.