Παπαγεωργίου Δημήτριος, Καπάδοχος Θεόδωρος, Παρισσόπουλος Στυλιανός, Στάμου Αγγελική
Περίγραμμα
ΕΝΤΑΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Υπεύθυνος Μαθήματος: Καθηγητής Δημήτριος Παπαγεωργίου
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές α) να εξοικειωθούν με το περιβάλλον της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας, β) να αποκτήσουν βασικές γνώσεις φυσιολογίας και παθοφυσιολογίας των βαρέως πασχόντων, γ) να εξοικειωθούν με την χρήση εξοπλισμού ΜΕΘ, δ) να αναγνωρίζουν την σημασία της διεπιστημονικής συνεργασίας και ε) να χρησιμοποιούν καινοτόμες τεχνολογίες στη ΜΕΘ.
Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να αναγνωρίζουν την ΜΕΘ ως μια γεωγραφικά ξεχωριστή οντότητα που εξασφαλίζει εντατική φροντίδα στους βαρέως πάσχοντες ασθενείς.
- Να κατανοούν τις βασικές αλλαγές της φυσιολογίας των ασθενών που νοσηλεύονται σε ΜΕΘ.
- Να χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό της ΜΕΘ.
- Να αναγνωρίζουν απειλητικές για τη ζωή καταστάσεις.
- Να συνεργάζονται με άλλους επαγγελματίες υγείας για την παροχή μιας ολοκληρωμένης φροντίδας.
- Να ενεργούν ανεξάρτητα και με επαγγελματισμό μέσα σε ένα διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Να κατανοούν την χρήση καινοτόμων τεχνολογιών στη ΜΕΘ.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό μέρος
Η διδακτέα ύλη εστιάζεται στις βασικές έννοιες και αρχές της Νοσηλευτικής Μονάδων Εντατικής Θεραπείας. Θα κατανεμηθεί στα μέλη ΔΕΠ που διδάσκουν με διαλέξεις που θα περιλαμβάνουν διαδραστικές συζητήσεις, παρουσιάσεις πολυμέσων ή παραδείγματα από τον πραγματικό κόσμο, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τους φοιτητές να συμμετέχουν ενεργά και να κατανοήσουν καλύτερα την ύλη.
- Εισαγωγή στο περιβάλλον της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας, τον σκοπό και την οργάνωση αυτής.
- Βασικές αρχές εφαρμοσμένης παθολογικής φυσιολογίας σε βαρέως πάσχοντες ασθενείς.
- Διεπιστημονική προσέγγιση και ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων και ικανοτήτων στη ΜΕΘ (soft skills).
- Ζητήματα ποιότητας περίθαλψης και ασφάλειας στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.
- Κοινά προβλήματα των ασθενών στη ΜΕΘ.
- Ογκομετρικές αντλίες παρεντερικής έγχυσης φαρμάκων και παρακολούθηση στη ΜΕΘ.
- Καταστολή – Αναλγησία – Μυοχάλαση στη ΜΕΘ.
- Μαζική μετάγγιση αίματος στη ΜΕΘ και αντιμετώπιση μεταβολικών και καρδιολογικών διαταραχών.
- Υποστήριξη της θρέψης των βαρέως πασχόντων στη ΜΕΘ και αντιμετώπιση διαταραχών θρέψης.
- Ανάπτυξη λοιμώξεων στη ΜΕΘ και ο ρόλος του Νοσηλευτή στην πρόληψη.
- Διαχείριση του ασθενή που πεθαίνει στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και υποστήριξη της οικογένειας.
- Ηθικοδεοντολογικοί προβληματισμοί στη ΜΕΘ (εγκεφαλικός θάνατος, δωρεά οργάνων, τεχνητή παράταση της ζωής).
- Νέες τεχνολογίες στη ΜΕΘ: καινοτόμα συστήματα παρακολούθησης, τεχνητή νοημοσύνη, τηλεϊατρική και αυτοματοποιημένες λύσεις υποστήριξης της νοσηλευτικής φροντίδας των βαρέως πασχόντων.
Εργαστηριακό μέρος
Περιλαμβάνει εκπαίδευση σε ολιγομελείς ομάδες σε εργαστηριακές αίθουσες με σκοπό οι φοιτητές να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες πριν την κλινική άσκηση σε πραγματικές συνθήκες ΜΕΘ.
- Εκπαίδευση με εικονικά σενάρια με την χρήση εκτεταμένης πραγματικότητας (XR) (Εισαγωγή ασθενή στη ΜΕΘ, Ηλεκτροκαρδιογραφικό monitoring στη ΜΕΘ, Μηχανικός αερισμός, Υποστήριξη της θρέψης των βαρέως πασχόντων στη ΜΕΘ, Καθετηριασμός υποκλειδίου/σφαγίτιδας/μηριαίας και νοσηλευτική φροντίδα στη ΜΕΘ).
- Εκπαίδευση με προσομοίωση σε ανατομικά μοντέλα, υπολογιστές και εξοπλισμό ΜΕΘ (Διάγραμμα 24ωρης παρακολούθησης στη ΜΕΘ, Μηχανικός αερισμός, Παρακολούθηση ζωτικών λειτουργιών μέσω monitor, Δυσρρυθμίες όπως κοιλιακή μαρμαρυγή, άσφυγμη κοιλιακή ταχυκαρδία, άσφυγμη ηλεκτρική δραστηριότητα και ασυστολία παρατηρούμενες κατά την καρδιακή ανακοπή στους βαρέως πάσχοντες ασθενείς της ΜΕΘ).
Αξιολόγηση
Γραπτή ή / και προφορική τελική εξέταση (80%) που θα περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Ερωτήσεις κρίσεως
Η πρόοδος – γραπτή ή προφορική – θα είναι υποχρεωτική και θα συνδιαμορφώνει τον τελικό βαθμό σε ποσοστό 20%.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Linda D. Urden. (2025). Critical Care Nursing: Diagnosis and Management. Elsevier, 10th edition, Canada.
- Adam S., Osborne S., Welch J. (2021) Critical Care Nursing. Science and practice. Oxford University Press, 3rd edition, UK.
- AACN Procedure Manual for Progressive and Critical Care. (2023). Elsevier, 9th edition, USA.
- Atherton, I. M., et al. (2023). “Exploring Intensive Care Nurses’ Perception of Simulation-Based Learning: A Qualitative Study.” Journal of Clinical Nursing, 32(5-6), 17016.
- Duška, F., Cecconi, M., & Al-Haddad, M. (2023). Intensive Care Fundamentals: Practically Oriented Essential Knowledge for Newcomers to ICUs. Springer.
- Jane Mallett. (2024). Critical Care Manual of Clinical Nursing Procedures. Wiley-Blackwell, 2nd Edition.
- Ian Peate. Fundamentals of Critical Care: A Textbook for Nursing and Healthcare Students. (2022). Wiley-Blackwell,1st edition, London.
- Kathleen Perrin. (2017). Understanding the Essentials of Critical Care Nursing. Pearson, 3rd Edition, UK.
- Mary Beth Flynn Makic and Lauren T Morata. (2024). Sole’s Introduction to Critical Care Nursing. Elsevier, 9th edition.
- Woodrow, P., & Hill, B. (2025). Intensive Care Nursing: A Framework for Practice. Routledge, 5th edition, UK.