Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας ΙΙ

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΝΟΣ0601

Εξάμηνο:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

Θεωρία 3 - Εργαστ. 4

Μονάδες ECTS:

6


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

ΙΙ. Εργαστήριο (50%) (Παρουσίαση Εργασίας (20%).

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Προάγουν την ψυχική υγεία των ατόμων που πάσχουν από ψυχικές διαταραχές σε όλες τις δομές φροντίδας.
  • Αναγνωρίζουν σημεία και συμπτώματα ψυχικών διαταραχών κατά την κλινική εκτίμηση και τη λήψη ιστορικού
  • Χρησιμοποιούν τα συστήματα ταξινόμησης (NANDA, DSM, ICD) για την οργάνωση της φροντίδας στις ψυχικές διαταραχές
  • Εφαρμόζουν τη νοσηλευτική διεργασία για την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας σε άτομα και οικογένειες με βιοψυχοκοινωνικές ανάγκες σχετιζόμενες με προβλήματα ψυχικής υγείας.
  • Διακρίνουν τις θεραπευτικές και μη θεραπευτικές τεχνικές επικοινωνίας, προσδιορίζοντας τη σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας και λαμβάνοντας υπόψιν τις πολιτισμικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των ατόμων και των φροντιστών τους.
  • Αξιολογούν κατά τη διαδικασία διαλογής στην επείγουσα φροντίδα.
  • Χορηγούν και να παρακολουθούν σχήματα ψυχοφαρμακολογικής θεραπείας.
  • Να οργανώνουν σχέδιο ανάρρωσης σε συνεργασία με τον εξυπηρετούμενο με εστίαση στη σύνδεση με τους άλλους, στην ελπίδα για το μέλλον, στην ταυτότητα του ατόμου, στο νόημα της ζωής και στην ενδυνάμωση του ατόμου και της οικογένειάς του.
  • Αντιμετωπίζουν καταστάσεις κρίσης, όπως επιθετική συμπεριφορά, αυτοκτονικές τάσεις και αυτοτραυματισμούς, εφαρμόζοντας κατάλληλες θεραπευτικές προσεγγίσεις και παρεμβάσεις.
  • Πραγματοποιούν αξιολόγηση και να εφαρμόζουν εξατομικευμένες νοσηλευτικές παρεμβάσεις για άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας, συνδιαμορφώνοντας το σχέδιο ανάρρωσης
  • Εφαρμόζουν παρεμβάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης της υποτροπής στην ψυχική ασθένεια και παρεμβάσεις σταθεροποίησης
  • Συνδυάζουν γνώσεις και δεξιότητες Συμβουλευτικής Νοσηλευτικής, ώστε να διαχειρίζονται εξατομικευμένα τις ανάγκες των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και των οικογενειών τους.
  • Συμβάλουν στην ψυχοεκπαίδευση σε θέματα αυτοφροντίδας προάγοντας την αυτονομία του ατόμου στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή.
  • Αναγνωρίζουν τις ψυχικές διαταραχές παιδιών και εφήβων, να περιγράφουν τις ιδιαιτερότητες και να προσαρμόσουν τη φροντίδα σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες.
  • Να επιδεικνύουν υπευθυνότητα για νομικές/δεοντολογικές πτυχές στην παροχή νοσηλευτικής φροντίδας σε άτομα και τις οικογένειές τους με ανάγκες ψυχικής υγείας.
  • Συνεργάζονται στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας.

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα και προσβασιμότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Σκοπός του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές  με βασικές, θεωρητικές γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αρχές που αφορούν την άσκηση στη νοσηλευτική  ψυχικής υγείας και να εκπαιδεύσει τους φοιτητές της Νοσηλευτικής, ώστε να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν την εφαρμογή επιστημονικά τεκμηριωμένων πρακτικών με στόχο την αντιμετώπιση της κρίσης, την ανάρρωση και την πρόληψη  των υποτροπών,  την ψυχοσυναισθηματική στήριξη  και την ενδυνάμωση των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και των οικογενειών τους.

Συγγράμματα στο Εύδοξος

 

Υπεύθυνοι Καθηγητές Μαθήματος

               Νταφογιάννη Χρυσούλα,  Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

                Μισουρίδου Ευδοκία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

                Ζαρταλούδη Αφροδίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 

Διδάσκοντες

                Νταφογιάννη Χρυσούλα,  Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

                Μισουρίδου Ευδοκία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

                Ζαρταλούδη Αφροδίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 

Περίγραμμα

Θεωρητικό μέρος

  • Ενημέρωση περί του μαθήματος Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας ΙΙ. Διαδρομή του ασθενή στο πλαίσιο φροντίδας σε τμήματα οξέων περιστατικών. Θεραπευτικό περιβάλλον, ασφάλεια εξυπηρετούμενου, νοσηλευτική διεργασία και διεπιστημονική συνεργασία.
  • Ψυχιατροδικαστική Νοσηλευτική. Νοσηλευτική Δεοντολογία στον τομέα Ψυχικής Υγείας. Τεχνητή νοημοσύνη και θεσμικό πλαίσιο.
  • Σημεία και συμπτώματα των ψυχιατρικών διαταραχών. Κλινική εκτίμηση και λήψη ιστορικού στη νοσηλευτική ψυχικής υγείας. Συστήματα ταξινόμησης ψυχιατρικών διαταραχών (NANDA, DSM, ICD).
  • Διαταραχές της διάθεσης: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Παρέμβαση στην κρίση: Επιθετική συμπεριφορά/Επικινδυνότητα, Αυτοκτονία / αυτοτραυματισμός: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Αγχώδεις Διαταραχές -Σωματόμορφες και Αποσυνδετικές Διαταραχές: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Διαταραχές της πρόσληψης τροφής, ύπνου και της σεξουαλικής ζωής: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Σχιζοφρένεια και λοιπές ψυχωτικές διαταραχές: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Διαταραχές προσωπικότητας: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Οργανικές ψυχιατρικές διαταραχές-άνοια: Συμπτωματολογία, Θεραπευτική προσέγγιση, Ψυχογηριατρική, Νοσηλευτική διεργασία και παρεμβάσεις.
  • Ψυχιατρικές διαταραχές παιδιού και εφήβου.
  • Συμβουλευτική οικογένειας ασθενών με ψυχικά νοσήματα – ορισμός- αρχές – αξίες – μέθοδοι.
  • Ενημερωμένη για το τραύμα Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας. Μετατραυματικό στρες. Δευτερογενές τραύμα.

 

Εργαστηριακό μέρος

Οι φοιτητές εκπαιδεύονται σε ψυχιατρικά νοσοκομεία και σε ψυχιατρικές κλινικές γενικών νοσοκομείων.