Αξιολόγηση φοιτητών
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και/ή ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.
Προαιρετική εργασία
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σκοπός του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στην αναγνώριση και αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών και των ψυχοκοινωνικών αναγκών των ασθενών με σωματικές ασθένειες που νοσηλεύονται σε μη ψυχιατρικούς τομείς του Γενικού Νοσοκομείου και εμφανίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας κατά τη νοσηλεία τους. Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη συνεργασία του ψυχιατρικού με τον παθολογικό και χειρουργικό τομέα σχετικά με την αντιμετώπιση των ψυχικών προβλημάτων, την υποστήριξη και την εκπαίδευση του ασθενούς, των συγγενών και των επαγγελματιών υγείας που εμπλέκονται στη φροντίδα του ασθενή. Παρέχονται στους φοιτητές γνώσεις για τις βασικές αρχές και τη διαδικασία της συμβουλευτικής, τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και το ρόλο του συμβούλου καθώς και τις βασικές δεξιότητες που βοηθούν στη δημιουργία μιας εποικοδομητικής συμβουλευτικής σχέσης, με προοπτική να εξοικειωθούν οι φοιτητές με προσεγγίσεις και πρακτικές που θα τους φανούν χρήσιμες ανάλογα με τα προβλήματα και τις ανάγκες των ασθενών που νοσηλεύουν.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- να εφαρμόζει τις θεωρητικές γνώσεις, που ήδη έχει αποκομίσει, στην αναγνώριση και αξιολόγηση των ψυχικών διαταραχών, των ψυχοκοινωνικών αναγκών και των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων ασθενών με οργανικό νόσημα.
- να προσεγγίζει τις έννοιες και τις θεωρίες της συμβουλευτικής και τη διασύνδεσή τους με τη νοσηλευτική φροντίδα.
- να κατανοεί τη διαδικασία της συμβουλευτικής και τη θεραπευτική σχέση συμβούλου και ασθενή, έχοντας υπόψη τα ηθικά και δεοντολογικά προβλήματα που αναφύονται.
- να ενσωματώνει στοιχεία συμβουλευτικής στην κλινική πρακτική και τη νοσηλευτική φροντίδα.
- να εφαρμόζει δεξιότητες και τεχνικές στα πλαίσια της συμβουλευτικής για την υποστήριξη και εκπαίδευση ασθενών, οικογενειών, συγγενών καθώς και επαγγελματιών υγείας που εμπλέκονται στη φροντίδα των ασθενών.
- να συζητά στρατηγικές για την ασφαλή διαχείριση δύσκολων αντιδράσεων και διαταραχών συμπεριφοράς ασθενών και συγγενών που συμβαίνουν στις νοσοκομειακές και εξωνοσοκομειακές δομές, ενσωματώνοντας τις αρχές της συμβουλευτικής και τη γνώση της ψυχοπαθολογίας.
- να δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον, ευνοϊκό για τη βέλτιστη υγεία και την αξιοπρέπεια των ασθενών και των οικογενειών.
- να λειτουργεί τόσο αυτόνομα όσο και ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Το μάθημα αποσκοπεί στις παρακάτω Γενικές Ικανότητες:
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Λήψη αποφάσεων
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Υπεύθυνος Καθηγητής Μαθήματος
Ζαρταλούδη Αφροδίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Κουτελέκος Ιωάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Διδάσκοντες
Ζαρταλούδη Αφροδίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Κουτελέκος Ιωάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Νταφογιάννη Χρυσούλα, Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Δούσης Ευάγγελος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Περίγραμμα
- Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της διασυνδετικής και συμβουλευτικής νοσηλευτικής ψυχικής υγείας. Ιστορική εξέλιξη. Υπηρεσίες διασυνδετικής στο γενικό νοσοκομείο. Η ομάδα διασυνδετικής και ο σύμβουλος της διασυνδετικής υπηρεσίας.
- Ψυχιατρικά και ψυχολογικά προβλήματα που επηρεάζουν την ανάρρωση του σωματικά πάσχοντα
- Συνήθη κλινικά προβλήματα και αιτήματα στη συμβουλευτική-διασυνδετική νοσηλευτική ψυχικής υγείας
- Ψυχικές διαταραχές ασθενών με παθολογικά νοσήματα.
- Ψυχικές διαταραχές ασθενών με χειρουργικές παθήσεις.
- Ψυχοκοινωνικά προβλήματα και ψυχικές διαταραχές χρονίως πασχόντων.
- Ειδικές ομάδες ασθενών (παιδιά, έφηβοι, ηλικιωμένοι). Η γυναίκα ως ασθενής.
- Ψυχολογική-ψυχιατρική προσέγγιση του ασθενή με καρκίνο. Ο ασθενής που πεθαίνει.
- Εισαγωγικές έννοιες και ορισμοί στη Συμβουλευτική. Οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις.
- Αρχές, ρόλος και πεδίο εφαρμογής της συμβουλευτικής στη νοσηλευτική ψυχικής υγείας. Η χρησιμότητα της συμβουλευτικής στη νοσηλευτική και στα επαγγέλματα υγείας.
- Η διαδικασία της συμβουλευτικής. Τεχνικές και προσεγγίσεις. Η συμβουλευτική σχέση. Δεξιότητες και χαρακτηριστικά του νοσηλευτή ως σύμβουλος – διασυνδετής. Ηθικές αρχές, αξίες και δεοντολογία στην πρακτική της συμβουλευτικής.
- Εξειδικευμένα θέματα συμβουλευτικής στο χώρο της υγείας, διαπολιτισμικές ιδιαιτερότητες ασθενών, συμβουλευτική σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, διαχείριση «δύσκολων» συναισθημάτων και αντιδράσεων ασθενών και συγγενών, συμβουλευτική οικογένειας.
- Το Δευτερογενές Τραυματικό Στρες και η επαγγελματική εξουθένωση των επαγγελματιών υγείας – Ο ρόλος του Συμβούλου- Διασυνδετή στην υποστήριξη του προσωπικού. Εποπτεία και στήριξη.