Αξιολόγηση φοιτητών
Γραπτή εξέταση (Θ) 50% – Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Γραπτή Εργασία (Ε) 50% – Συγγραφή επιστημονικής μελέτης – Παρουσίαση
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Κύριος σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές τις εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών, και οι οποίες απορρέουν από την ανάλυση των βασικών αρχών και εννοιών εκπόνησης επιστημονικών μελετών σύμφωνα με την διεθνώς επικρατούσα ακαδημαϊκή πρακτική. Επιμέρους στόχος είναι οι φοιτητές να λάβουν την κατάλληλη καθοδήγηση και υποστήριξη ώστε να αξιοποιήσουν την κριτική τους σκέψη, τη δημιουργικότητα και συνθετική ικανότητα τους, καθώς η συγγραφή επιστημονικής μελέτης, αποτελεί μια πρωτότυπη, προσωπική δημιουργία που καταδεικνύει τις ερευνητικές και μεθοδολογικές ικανότητες του συγγραφέα της.
Μετά το τέλος της εκπαίδευσης στο μάθημα οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να κατανoύν τις θεμελιώδεις αρχές διαμόρφωσης και παρουσίασης της συγγραφής επιστημονικών μελετών
- Να ολοκληρώνουν σωστά την βιβλιογραφική αναζήτηση και αποδελτίωση της βιβλιογραφίας
- Να γνωρίζουν τα συστήματα παράθεσης βιβλιογραφικών πηγών
- Να ακολουθούν τα βασικά βήματα εντοπισμού και διατύπωσης ερευνητικών προβλημάτων.
- Να αναπτύσσουν μια επιστημονική εργασία ακολουθώντας τις βασικές αρχές συγγραφής σε συνάρτηση µε το είδος των ερευνητικών ερωτημάτων και τον τύπο της ερευνητικής μεθοδολογίας ( ποσοτική – ποιοτική – συστηματική ανασκόπηση – περιγραφική ανασκόπηση)
- Να παρουσιάσουν μια τεκμηριωμένη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της επιστημονικής εργασίας
- Να αποτυπώσουν με τον κατάλληλο τρόπο τις αναγκαίες πληροφορίες που αφορούν όλα τα πεδία της επιστημονικής μελέτης (βιβλιογραφική ανασκόπηση, μεθοδολογία, αποτελέσματα, συζήτηση, συμπεράσματα), ανάλογα με το είδος της μελέτης.
- Να ακολουθούν τους βασικούς κανόνες μορφοποίησης της εργασίας και διάχυσης των αποτελεσμάτων της
- Να κατανοούν τις έννοιες της αξιολόγησης και χρήσης ερευνητικών τεκμηρίων
- Να κατανοούν και να εφαρμόζουν τρόπους διάχυσης και εφαρμογής ερευνητικών τεκμηρίων στην πράξη.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Ομαδική εργασία
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Υπεύθυνος Καθηγητής Μαθήματος
Κελέση Μάρθα, Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής
Διδάσκοντες
Κελέση Μάρθα, Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής
Σταυροπούλου Αρετή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Νταφογιάννη Χρυσούλα, Καθηγήτρια, Τακτικό Μέλος ΔΕΠ Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής
Περίγραμμα
Θεωρία
- Βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικής μελέτης – Δομή επιστημονικών κειμένων
- Είδη μελετών – βασικές αρχές συγγραφής σε συνάρτηση µε το είδος των ερευνητικών ερωτημάτων και τον τύπο της ερευνητικής μεθοδολογίας Ι
- Είδη μελετών – βασικές αρχές συγγραφής σε συνάρτηση µε το είδος των ερευνητικών ερωτημάτων και τον τύπο της ερευνητικής μεθοδολογίας ΙΙ
- Είδη μελετών – βασικές αρχές συγγραφής σε συνάρτηση µε το είδος των ερευνητικών ερωτημάτων και τον τύπο της ερευνητικής μεθοδολογίας ΙΙΙ
- Εντοπισμός και διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων
- Βιβλιογραφική αναζήτηση – Βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων
- Συστήματα παράθεσης βιβλιογραφικών πηγών
- Πνευματικά δικαιώματα – Λογοκλοπή
- Αξιολόγηση και χρήση ερευνητικών τεκμηρίων Ι
- Αξιολόγηση και χρήση ερευνητικών τεκμηρίων ΙΙ – Εργαλεία αξιολόγησης
- Διάχυση και εφαρμογή ερευνητικών τεκμηρίων στην κλινική πρακτική Ι
- Διάχυση και εφαρμογή ερευνητικών τεκμηρίων στην κλινική πρακτική ΙΙ – Μοντέλα εφαρμογής
- Σύνοψη, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση
Εργαστήριο
- Ανάλυση βασικών αρχών συγγραφής επιστημονικών μελετών
- Διαμόρφωση τίτλου – ερευνητικού ερωτήματος – σκοπού
- Επιλογή μεθοδολογίας
- Αναζήτηση βιβλιογραφίας στο διαδίκτυο με λέξεις – κλειδιά –χρήση φίλτρων
- Χρήση / παράθεση βιβλιογραφικών παραπομπών
- Συγγραφή εισαγωγής και βιβλιογραφικής ανασκόπησης μελέτης
- Συγγραφή μεθοδολογίας και αποτελεσμάτων
- Συγγραφή συζήτησης, περιορισμών και συμπερασμάτων
- Δομή και διαμόρφωση της περίληψης
- Χρήση εργαλείων κριτικής ανάλυσης ερευνητικών μελετών – Ασκήσεις
- Βασικές αρχές δημοσίευσης επιστημονικών άρθρων
- Παρουσιάσεις εργασιών Ι
- Παρουσιάσεις εργασιών ΙΙ – Σύνοψη